Swissvax: “ Tobias, tusen takk for at du lar oss lære mer om deg og din lidenskap for biler. Hvilken bil kjørte du til kontoret i morges?»
Tobias: Med en Porsche 928 fra 1978.
Swissvax: "Hvordan ble samlingen din til?"
Tobias: Jeg ble vanvittig forelsket i Volvo P 1800, ikke gjennom Roger Moores jaktscener i krimserien «The Saint», men gjennom en brosjyre som jeg kjøpte på Veterama i 1982. Kupéen ble vist i antrasitt med rødt interiør. Nesten et år senere fant jeg drømmebilen min. Da var det allerede to. Den gang kjørte jeg en Volvo 142 fra 1969 til daglig. Det var grunnlaget for min nåværende "kjæreste".
Swissvax: "Hvilket forhold har du til bilene dine?"
Tobias: Uhildede mennesker ville si: "Det er ikke normalt!"
Swissvax: "Hva mangler fortsatt fra samlingen din, hva er det neste?"
Tobias: Ordsamlingen gir feil inntrykk. Jeg samler ikke i konvensjonell forstand, men vil heller oppleve noe med kjøretøyene mine. Derfor: Jeg vil fortsatt gjerne kjøre Bentley Turbo R i hverdagen.
Swissvax: "Hvordan kom du inn i bilindustrien som journalist?"
Tobias: Under studiene (bedriftsadministrasjon og bilteknologi) var jeg test- og fotosjåfør for motorsykkelmagasinet PS. Neste steg var å gjennomføre et traineeship hos Motor Presse Stuttgart. Dette banet vei.
Swissvax: "Hva ville ha skjedd hvis ikke folket i Zuffenhausen, men folket i Sindelfingen hadde tatt deg inn?"
Tobias: Da hadde det bare vært en "omvei".
Swissvax: "Hvorfor er du så begeistret for Porsche-merket?"
Tobias: Det var bedriftskulturen. Da jeg ble intensivt kjent med merkevaren som ung journalist, ville hver ansatt gitt hva som helst for sin arbeidsgiver. Jeg var i stand til å tilbringe tid med mange Porsche-personligheter: med prof. Ferry Porsche på kontoret ("Kan du fortelle meg?"); Tekniske diskusjoner med Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche i studioet hans i Zell am See eller over te i Porsche-villaen i Stuttgart ("Sort er ikke en farge, men et malingsstrøk for de som ikke kan bestemme seg for en farge."); ukentlige besøk hjemme hos Huschke von Hanstein og hans kone Ursula ("Jeg ønsker deg en brukket nakke."); Tidsreise med Heinz Rabe ("På sporet av Porsche-myten"); tallrike vesper i Buttenhausen med Hellmut Bott, den mangeårige tekniske direktøren og faren til 959 ("Det er ikke mitt sted å korrigere deg"); private besøk hos den tidligere designsjefen Anatole Lapine («911 er som en pil som er skutt bakover») osv. Det hadde innvirkning – og noen av bilene i flåten min har en direkte forbindelse til disse møtene.
Swissvax: "Du har allerede publisert mange prisvinnende bøker om emnet Porsche - hva er det neste?"
Tobias: Den siste boken om «75 år med Porsche» med René Staud ble utgitt i september 2023.
Swissvax: «Vil vi noen gang se en bok fra deg om den moderne Porsche-myten? Finnes det i det hele tatt noe som heter en moderne myte?»
Tobias: Ja, det er denne "moderne" myten. Dette demonstreres av nye samfunn som «Luft Kühl», «Onassis Porsche» og «Heizr-Club». Det er til og med et overdådig verk av Frank Kayser om medlemmene av "R Group". Jeg følger disse bevegelsene med den største interesse. Men det er fortsatt nok for meg å oppdage i den historiske Porsche-verdenen.
Swissvax: "Har du et eksempel for oss?"
Tobias: Ja, for bare noen måneder siden gjenoppdaget jeg KMW-Porsche racingteam, med en racingtransporter, den legendariske KMW-Porsche SP 31 med turbodrift og alle Type 916-motorer med fire kamaksler fra Porsche racingavdeling.
Swissvax: «Med firmaet ditt Solitude og datteren din Chiara organiserer du ulike arrangementer – hvordan utviklet det seg og hvor er du på vei?»
Tobias: Det må være litt sprøtt i dag. Ukonvensjonelt – og selvmotsigende, som klassiske biler verdt millioner på en frossen innsjø. Rally i fire dager – fra morgen til kveld – er definitivt ikke fremtiden.
Swissvax: "Ser du noen endringer i markedet for motorsportbegivenheter?"
Tobias: Tilbudet er så stort at større tilbydere som også bringer en viss økonomisk kraft til regionen vil seire. I denne sammenhengen er det også spennende å observere hva som for tiden skjer rundt Concorso i Villa d'Este. Også her samles ulike arrangører. Slik har det forresten vært i Amerika lenge.
Og så: På en eller annen måte er hendelser som eiendom. Plasseringen er avgjørende. St. Moritz, for eksempel, er populær over hele verden. Derfor kom deltakere fra hele verden til Kilomètre Lancé, som vi arrangerte fra 2021 til 2023. For eksempel kom våre fans fra California i ti dager og tok med seg hele familien.
Men det er også viktig å gi spesielle kjøretøy et forum. Vi kunne også ta poeng her på mobilitetsfestivalen vår i St. Moritz. Rekordstore kjøretøy kan utnytte potensialet sitt på den 1,85 kilometer lange rullebanen.
Swissvax: "Vennligst beskriv for oss en typisk tur med en gammel mann. Hvordan føler det deg?"
Tobias Aichele: For meg er reiser som tidsreiser. For eksempel, når jeg setter meg inn i min Volvo P 1800 fra 1963, er det første jeg gjør å sette den innvendige bryteren til "sekstitallet". Dette gjør at jeg internaliserer at jeg har dårligere bremser, at styrekreftene er veldig høye, at jeg må parkere mer forsiktig for å beskytte bilen osv. Først da starter den. Det beste er når du drar på ferie med en klassisk bil og legger ut på denne nostalgiske reisen gjennom tiden for noen dager av gangen. Som et resultat blir ulempene internalisert og det eneste som teller er nytelse. Jeg tror jeg har et permanent glis om munnen når jeg reiser som dette.
Swissvax: «Hva forbinder du personlig med Care for your Dream?»
Tobias: Jeg har alltid gjort drømmene mine til virkelighet: familie, jobb, reiser, en ivrig hobby med klassiske biler.
For åtte år siden fant jeg den rette eiendommen til å samle alt under ett tak. Dette føles flott, som et sted å trekke seg tilbake og som grobunn for nye prosjekter. Ta vare på drømmen din – ikke vent!
Swissvax: "Hva er ditt vakreste øyeblikk eller opplevelse med den klassiske bilen din så langt?"
Tobias: Mine løp på den historiske Grand Prix i Monaco og på Goodwood Revival - og min deltakelse i den historiske Manx Grand Prix på Isle of Man. De korte turene i vår VW T 2 Westfalia er annerledes.
Relaterte innlegg
-
•
Stefania Buckley elsker å dra på bilturer med familien
Barna mine forteller meg alltid hemmelighetene sine på bilturene våre. Swissvax: "Stefania, takk for at du fortalte mer om deg selv og... -
•
Breaking the light
Der Lack eines Autos ist für einen Fotografen Fluch und Segen zugleich. Die Farbe, der Zustand und wie die Karosserie mit der Umwelt interagiert – ... -
•
Dr.-Ing. Christian Malorny – Minimal kompleksitet og eksepsjonelle kjøretøy
Hvert kjøretøy har sin egen sjel. Det er derfor jeg har et forhold til dem. Swissvax : «Christian, tusen takk for at du lar oss lære m... -
•
Et liv for fotografering - René Staud "Jeg fordypet meg i verden av bilfotografering ved en tilfeldighet."
Swissvax: Hvordan kom du inn i bilfotografering og hva inspirerer deg til å fange skjønnheten til biler? René: Jeg fordypet meg i verden av ... -
•
Selina Skramovsky – Liker å ta vare på luftkjølte enheter
Bortsett fra Porsche er jeg også en stor BMW-fan. Swissvax : “ Selina, tusen takk for at du tok deg tid og ga oss litt innsikt. Du er ... -
•
Verena Proebst – Bilarven midt i Bayern
For meg er alle biler menn fordi jeg har et forhold til dem. Swissvax: «Verena, tusen takk for at du lar oss lære mer om deg og din li... -
•
Hanna Schönwald bryr seg om sin Mercedes Benz W123 230 CE Coupé 1984
Hos schwaberne lærer du fort: det finnes faktisk bare to bilmerker Swissvax : “Hanna, tusen takk for at du lar oss lære mer om deg og ... -
•
Dennis Berger – bryr seg om drømmen Porsche 550 Spyder
Det er ikke bare en racerbil! Det er kunst! Swissvax : «Dennis, tusen takk for at du lar oss lære mer om deg og din lidenskap for desi... -
•
Patrik Schnauck – bryr seg om drømmen sin Porsche 911 3.0 SC
Vi spurte Patrik om hans personlige drømmebil Swissvax : "Patrik, takk for at du lar oss lære mer om din personlige "Care for your Dre...